Pagina's

donderdag 26 november 2015

NaNoWriMo Tag



Oké, ik ben bijna een maand niet op mijn blog geweest. Waarom niet? Nee, ik was het hier niet vergeten, maar tussen de dagen van mijn blogpost en één november kwam ik op het geweldige idee dat ik 200 000 woorden wilde schrijven. Dit heeft héél veel tijd van de maand november in beslag genomen, maar tot nu toe ben ik goed onderweg.

Daarom wil ik toch met jullie eens door de NaNoWriMo tag gaan. Deze tag is begonnen bij Kristina Horner, wie je kunt vinden op youtube. De vragen komen oorspronkelijk uit het Engels en ik verkies er voor om dit toch zo te laten.

How many times have you done NaNoWriMo?
Dit is nu mijn vijfde jaar dat ik NaNo doe. Ik verloor slechts één van hen door schoolwerk dat meer naar de voorgrond drong.

How did you first find out about NaNoWriMo?
Ik ontdekte NaNo door een schrijfforum waarop ik vijf jaar geleden heel actief was. Daar schreef ik fanfiction over Simple Plan. Enkele andere schrijvers deden dit ook en één daarvan vernoemde NaNoWriMo. Ik vond het wel een leuke uitdaging en met één blik op de site was alles zeer snel duidelijk.

What was the name of the first novel you attempted with NaNo?
De titel van mijn eerste NaNo was True Love. Ik ben niet trots op dit verhaal en de titel past niet eens bij het verhaal zelf, want zo’n True Love was het niet echt.

Give us a 1 sentence summary of what you’re writing this year.
In één zin? Oei. Da’s moeilijk.
Mijn verhaal gaat over Elena die in haar eigen verhaal valt zonder zich iets te herinneren van het geschrevene zelf, zij valt in de voeten van één van haar personages en dient zo een grote schakel in het conflict te spelen.

What’s the best writing advice you’ve ever been given?
Ik heb heel veel schrijfadvies gelezen, maar het beste vind ik toch nog steeds dat je voor jezelf moet schrijven. Je moet het zelf leuk vinden, want hoe verwacht je dat lezers het leuk vinden als jij het niet eens leuk vind?
En dan is er ook nog eens een quote uit “on writing” van Stephen King die wel mijn ogen heeft opengedaan een jaar geleden. Hij gaat als volgt:
“There is a muse, but he’s not going to come fluttering down into your writing room and scatter creative fairy-dust all over your typewriter or computer. He lives in the ground. He’s a basement kind of guy. You have to descend to his level, and once you get down there you have to furnish an apartment for him to live in. You have to do all the grunt labor, in other words, while the muse sits and smokes cigars and admires his bowling trophies and pretends to ignore you. Do you think it’s fair? I think it’s fair. He may not be much to look at, that muse-guy, and he may not be much of a conversationalist, but he’s got inspiration. It’s right that you should do all the work and burn all the mid-night oil, because the guy with the cigar and the little wings has got a bag of magic. There’s stuff in there that can change your life. Believe me, I know.”

Did you ever take a year off from NaNo? Why?
Nee. NaNo is een werkelijke traditie geworden die ik niet zou willen missen.

What's your biggest inspiration when figuring out what to write?
Ik krijg inspiratie van verschillende plaatsen. Dingen die ik op televisie zie, gesprekken die ik opvang, prenten die ik zie, hersenspinsels als gevolg van een gesprek. Toch heb ik de laatste tijd de meeste inspiratie uit muziek gehaald.

Over het algemeen krijg ik eerst een zeker gevoel bij een lied en na een tijd begin ik er dingen bij te fantaseren, tot er een kort plot ontstaat waar ik langzaam aan kan gaan bouwen.

Read us the first sentence from one of your novels.
Dit is de eerste zin van mijn eerste boek deze November:
Het stof dwarrelde van het boek dat ze opraapte uit het schap.

Why do you love writing?

Ik hou om vele redenen van het schrijven. Schrijven geeft mij ontzettend veel voldoening. Het is iets waar ik mezelf in kan genieten, maar waar ik ook zie dat ik iets kan bereiken als ik het wil. Het brengt me naar een andere wereld. Ik hou van het creëren van woorden, gevoel, emotie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten