Pagina's

donderdag 22 oktober 2015

NaNoWriMo



Allereerst wil ik zeggen dat deze blog inderdaad een aantal weken heb laten liggen. Waarom? Omdat ik nog wat aan het uitzoeken was welke kant ik er nu eigenlijk mee op wilde. Ja, hij gaat over schrijven en kleuren gaan. Voornamelijk over schrijven, maar af en toe tussendoor zal er wel eens een boekreview tussen zitten ook.
 
Waar wil ik het vandaag met jullie over hebben? NaNoWriMo. National Novel Writing Month. Dit werelds schrijfevenement vindt plaats ieder jaar in November. Hierbij groepen alle schrijvers via internet samen om elk 50 000 woorden te schrijven in één maand. Makkelijk? Nee. Leuk, ja?

Ik heb Nano ongeveer zes jaar geleden ontdekt, ná november. Dus ik moest een heel lang jaar wachten alvorens ik kon mee doen. Want komaan. Hoe leuk is het niet om jezelf uit te dagen. Toen ik eraan begon leken het immens veel woorden. Ik zat nog in de middelbare school, had immens veel tijd, maar was nog héél jong in mijn schrijven. Dat jaar heb ik NaNoWriMo gehaald, maar het boek zal nooit meer uit mijn archief raken. 

Het boek was geschreven zonder enig idee waar ik heen wilde, enkel een begin plot en dat was het. Toch ben ik trots dat ik het gehaald heb, want tja, zoveel woorden zijn beter dan geen? Oké, nu doe ik er wel niets mee, maar toch. Het jaar daarna had ik dan ook beslist dat ik ook wat meer zou letten op mijn verhaal zelf, de plotlijn de personages, etc.. 

Slechts één jaar heb ik ondertussen verloren, maar zelfs van dat jaar heb ik geen spijt, want ik heb elke november al nieuwe dingen geleerd over mijn schrijven, mijn schrijfstijl en mijn werkmethodes. 

Dit jaar ga ik voor de 100 000 woorden. Ja, ik ga overachieving. Ik kijk er zeer naar uit en binnenkort komt er zeker een post over het verhaal waar ik gedurende deze maand aan zal werken. 

Doe jij mee met NaNoWriMo? 

1 opmerking: