Pagina's

vrijdag 28 augustus 2015

Ideeën



Na de inspiratie volgt vaak een idee. Een idee over een personage, een idee over een plot. Je kan het zo breed zien als je het hebben wilt. Maar er zal een idee zijn. 

Van daaruit kunnen we makkelijk verder gaan. Dit is onze basis en vaak wat ons motiveert voor het verhaal. Schrijf dit eerste idee zeker op, want wanneer de moed laag zit, kan het best helpen om nog eens terug te gaan naar de eerste moment dat je het idee kreeg. 

In mijn geval hangt het heel erg af wat de aard van het idee is, hoe ik verder ga. Mijn laatste idee kwam door een liedje. Ik had het al een tijd op repeat staan, omdat er wel iets begon te broeien en plots kreeg ik daar een vaag idee bij. Natuurlijk verwees mijn brein mij meteen naar een film die er dicht aan leunde, maar het gaf me wel een betere visualisering. 

Goed, nee, ik heb geen film na gedaan, maar het hoofdpersonage heeft waarschijnlijk wel delen van dat hoofdpersonage weg. Delen. Daarom geen gehele stukken. De twee personages - het mijne en dat uit de film - hebben ook een totaal andere achtergrond. Eigenlijk, nu ik erover nadenk, lijken de film en mijn verhaal helemaal niet op elkaar. Het was gewoon een héél leuke verwijzing. 

Nadat ik dat bepaald had, ben ik alles in een document beginnen typen en zo een samenvatting beginnen maken van de beelden in mijn hoofd, wat mij bracht tot een A4 of iets meer in word. Alle gebeurtenissen, belangrijke ontmoetingen, hoofdpunten staan in de tekst vermeld. 

Meestal is dit het punt dat ik het even laat rusten. Mijn hoofd heeft tijd nodig om zich rond het idee te wikkelen om verder te kunnen met zaken als titel en personageontwikkeling. Dus hier hou ik vaak een pauze. Dit kan gaan van een kwartier tot een paar dagen. 

De titel bedacht ik door vanalle dingen samen te zetten, te kijken naar het geheel en wat ik wilde overbrengen. Ondanks dat alles nog niet vast staat, wil ik de titel wel vanaf de eerste keer "oké" hebben, omdat ik weet dat ik het later héél moeilijk vind om van titel te veranderen. Naar mijn gevoel past er daarna niets anders meer. 

Samen met de titel komen dan ook de cover, want ik vind het fijn om ook de foto vooraan te zien en daarbij is het een leuke bezigheid voor je verhaal. Ook een goede manier om jezelf te laten weg dobberen en jezelf te vinden in het begrip: procratination. Want ja, wie vind platen met kleine kittens nu niet schattig? 

Goed, na deze stap is het afhankelijk of het een verhaal is dat een outline nodig heeft of niet. Momenteel is één van mijn drie - ja ondertussen drie - verhalen volledig beschreven, scène per scène. De andere twee ben ik gewoon beginnen schrijven. Op termijn wil ik één van hen ook wat meer een outline geven, aangezien het met school niet makkelijk is zomaar bij te houden. 

En na de outline, komt natuurlijk het schrijven. Een idee is volledig uitgewerkt. Dit is mijn proces als het gaat om een idee krijgen en wat er daaruit voort komt. Later laat ik jullie graag een blik dieper in mijn proces zien. Wat doen jullie als jullie een idee hebben? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten